Birleştirilmiş sınıfta kaynaştırma öğrencisi bulunan sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde karşılaştığı sorunlar ve bu sorunlarla başa çıkma yolları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖZDE TURGUT ÇİNAR

Danışman: Muhammet Hanifi Ercoşkun

Özet:

Amaç: Bu araştırmanın amacı; birleştirmiş sınıfta kaynaştırma öğrencisi bulunan öğretmenlerinin sınıf yönetiminde karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlarla başa çıkma

yollarının incelenmesidir.

Yöntem: Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim türü kullanılmıştır. Çalışma grubunu Erzurum ilinde kaynaştırma eğitimi öğrencisi bulunan ve birleştirilmiş sınıf uygulaması olan okullarda görev yapan 13 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır). Bu Sınıf öğretmenlerinin görüşleri izin alınarak ses kayıt cihazıyla kaydedilmiştir.

Bulgular: Araştırmanın bulgularına göre birleştirilmiş sınıf uygulamalarında kaynaştırma eğitimi öğrencisi bulunan öğretmenlerin uyum, kaynaştırma eğitimi öğrencisine ve diğer öğrencilere yeterli zaman ayıramama, okulun ve sınıfın donanım açısından yetersiz olması, iletişim ve iş birliği gibi konularda sorunlarla karşılaştıkları tespit edilmiştir. Öğretmenlerin bu sorunlarla başa çıkma yolları ise; kaynaştırma eğitimi öğrencisine uygun oturma düzeni oluşturma, sevgi ortamı oluşturma, öğrencilere duyarlılık kazandırma, akran eğitiminden yararlanma, derse planlı ve hazırlıklı gitme, ilgi gösterme ve bireysel etkinlikler hazırlama şeklinde sıralanabilir.

Sonuçlar: Araştırmanın sonuçlarına göre birleştirilmiş sınıf uygulamalarında kaynaştırma eğitimi öğrencisi bulunan sınıf öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda sınıf yönetiminde karşılaştıkları sorunlar ve başa çıkma yolları belirlenmeye çalışılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Birleştirilmiş sınıf, kaynaştırma eğitimi, sınıf öğretmeni, sınıf yönetimi