Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2005
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Mutlu SEVEN
Danışman: Fevziye Eyigör Pelikoğlu
Özet:
Sanatın toplumlar üzerindeki yönlendirici gücü
yadsınamayacak bir gerçektir. Bir üst yapı kurumu olarak sanat, yoğun
anlamların üretildiği bir alan oluşturur. Bu nedenle sanat yapıtları, üst
kültürel üretim nesneleridir. Sahip olduğu bu gibi niteliklerden dolayı, farklı
üretim modelleri için kaynak oluşturur. Bu alanlardan birisi de reklamdır.
Üretim-tüketim ilişkisinin doğal bir sonucu olan reklam, iletişimin pazarlama
boyutunu kapsar. Geniş halk yığınlarının, artan tüketim seçenekleri karşısında
tercih yapması söz konusudur. Teknolojiye bağlı olarak iletişim olanaklarının
artması, üreticiden tüketiciye doğru, ürün ve hizmet tanıtımı açısından geniş
bir alan yaratır. Reklamda, tanıtımı yapılan unsurların, diğerlerinden fark
yaratması hedeflenir. Çeşitli yöntemlerle elde edilen bu fark, reklamı görünür
kılar. Elde edilen yeni dizge(ler) çeşitli anlam katmanlarını olası kılar.
Göstergesel niteliğe sahip olan sanat yapıtları, reklamda hedeflenen farkı
yaratmada aracılık etmekte, çözümlenmesi gereken anlam kodlarına dönüşmektedir.
Üretim-tüketim bağlamında, reklamın sanatsal niteliği ile sanat yapıtlarının
yeniden üretilebilirliği ve aralarındaki ilişki, her zaman için yeni
yaklaşımlara açık bir alan yaratmaktadır.