Orta öğretim kurumlarında coğrafya öğretimi ve sorunlarının incelenmesi (İncesu ilçe merkezi örneği)


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZKAN POLAT

Danışman: Namık Tanfer Altaş

Özet:

Bu çalışmada Kayseri ili İncesu İlçe Merkezi özelinde coğrafya öğretiminde öğrenci ve öğretmen bazında karşılaşılan sorunlarının temel nedenlerini belirleyerek, tespiti yapılan sorunlara çözüm önerileri getirmek amaçlanmıştır. Yöntem olarak nicel araştırma yöntemlerinden olan betimsel tarama modeli uygulanmıştır. Araştırmanın yapılacağı evrende örneklem alanı belirlendikten sonra buradan elde edilen bulguların SPSS değerlendirilmesi yapılmıştır. SPSS değerlendirmesinde mevcut verilerin frekans ve yüzdelik değerlerine göre sütun grafikleri oluşturularak çıkan sonuçlara göre ilçedeki coğrafya öğretiminde karşılaşılan temel sorunlar belirlenmiştir. Yapılan çalışma sonucunda eldeki mevcut verilere göre ortaöğretim kurumlarında coğrafya dersinde kullanılan ders araç ve gereçlerinin kullanımında karşılaşılan sorunlar, öğretmen ve ders kaynaklarının yetersizliği, yeni coğrafya ders müfredatında görülen problemler, öğrencilerin coğrafya dersine karşı ilgileri ve ailelilerinin maddi imkânsızlıklarının coğrafya öğretimine etkisi gibi hususların tespiti yapılmıştır. Ortaöğretim kurumlarındaki coğrafya öğretiminde ders müfredat programlarının öğrencinin ilgi ve öğrenme isteğine uygun olarak hazırlanması, coğrafya öğretiminin sınav endeksli olmaması, okullardaki coğrafya dersinde araç-gereç kullanımında görülen sorunlar ve öğrencilerin coğrafya bilimine bakışındaki olumsuzlukların giderilmesi amacı ile gerekli tedbirler alınmalıdır. Ayrıca coğrafya dersi ile ilgili olarak okul ve dersliklerdeki fiziki yetersizliklerin düzeltilmesi, öğretmen yeterliliklerinin geliştirilmesi amacı ile ilgili kurumlarca çalışmalar yapılmalıdır.