Sekizinci sınıf Türkçe dersi yazılı sınav sorularının merkezî sınav Türkçe soruları ile karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZEHRA AKAR

Danışman: Muhsine Börekçi

Özet:

Amaç: Bu çalışmada 2016- 2017 eğitim öğretim yılında Aydın ili Efeler ilçesinde yer alan ortaokullarda 8. sınıf Türkçe dersi yazılı sınav sorularının aynı öğretim yılında gerçekleştirilen merkezî sınav sorularıyla yenilenmiş Bloom taksonomisi bilişsel basamaklarına uygunluğunun incelenmesi amaçlanmıştır. 

Yöntem: Bu çalışma, nitel araştırma modeline göre gerçekleştirilen betimsel bir çalışma olarak gerçekleştirilmiştir. Doküman incelemesi yöntemi ile gerçekleştirilen çalışmanın birinci aşamasında ortaokulların 8. sınıflarında uygulanan yazılı sınav soruları temin edilmiş ardından sorular yeni taksonominin bilişsel basamaklarına göre incelenip değerlendirilmiştir. İkinci aşamada aynı eğitim öğretim yılının birinci ve ikinci dönemlerinde gerçekleştirilen merkezî sınav Türkçe dersi soruları yeni taksonomiye göre incelenmiş ardından elde edilen bulgulara göre değerlendirme gerçekleştirilmiştir.

Bulgular: Araştırma sonucunda elde edilen verilere göre uygulanan yazılı sorularının merkezî sınav sorularıyla yeni taksonomi basamaklarında genellikle uyum gösterdiği tespit edilmiştir.

Sonuç: 8. sınıf Türkçe dersi kapsamında uygulanan soruların Merkezî Sınav soruları ile uyum sağlayan basamaklarda yer almış olması Aydın ili Efeler ilçesinde bulunan öğrencilerin merkezî sınavda gösterdikleri başarıda olumlu etkisini göstermektedir. Gözlemlenen bu uyum, öğretmenlerin merkezî sınav öngörüleri doğrultusunda sorulan sorular neticesinde öğrencilere uygulanan soruların da aynı doğrultuda olmasından gelmektedir. Öğretmenlerin yeni taksonominin üst basamaklarına yönelik sorulara az yer vermelerinin sebebi olarak, merkezî sınavlarda Türkçe dersi sınavlarında sorulan sorularının alt zihinsel becerilere denk düşen basamaklardaki sorulardan tercih etmelerinden kaynaklandığı söylenebilir.

Anahtar Kelimeler: Türkçe öğretimi, merkezî sınavlar, ölçme değerlendirme, Bloom taksonomisi, yeni taksonomi