Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AHMET BAĞCIVAN
Danışman: Namık Tanfer Altaş
Özet:
YÜKSEK
LİSANS TEZİ
MÜLTECİ
ÖĞRENCİLERİN EĞİTİM ÖĞRETİM FAALİYETLERİNE ETKİSİNİN ÖĞRETMEN VE İDARECİLER
AÇISINDAN İNCELENMESİ: KAYSERİ ÖRNEĞİ
Ahmet
BAĞCIVAN
Mart
2024, 100 sayfa
Amaç: Bu çalışmada son yıllarda Türkiye’ye gelen
mültecilerin ciddi şekilde artması sonucu Türkiye’nin eğitim öğretim
faaliyetlerinde oluşturduğu etkiyi ortaya
çıkarmak ve bu etkilere karşı ne gibi çözüm yolları bulunabileceğini ortaya
koymak amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışma nitel araştırma desenlerinden durum
çalışması yöntemi uygulanarak yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2023-2024
eğitim öğretim döneminde mülteci öğrencisi bulunan ortaöğretim kurumlarının
öğretmen ve idarecileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise; Kayseri
ili merkez ilçeleri Kocasinan ve Melikgazi ilçelerinde bulunan dokuz ortaöğretim
kurumundaki 29 öğretmen ve 18 idareci oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında öğretmen
ve okul idarecilerine ayrı ayrı olmak üzere dörder sorudan hazırlanmış görüşme
formları uygulanmıştır. Elde edilen veriler araştırmacı tarafından tek tek ve
madde madde okunarak özetlenmiştir. Özetlenen verilerden elde edilen
çıkarımlardan kodlamalar ve kategoriler oluşturulmuştur. Temalar ise araştırmacının
görüşme formlarında sorduğu sorulardan oluşturulmuştur. Veri analizinde tematik
yapılandırıcı içerik analizi kullanmıştır.
Bulgular: Uygulama sonucunda öğretmen ve idarecilerin
cevaplarından elde edilen verilere göre mülteci öğrencilerin eğitim öğretim
üzerine avantajlarından çok dezavantajlarının olduğunu, genel itibariyle eğitim
öğretim açısından hiçbir kolaylık sağlamadığı aksine eğitim öğretimi
zorlaştırdığı belirlenmiştir. Öğrencilerin daha çok dil eğitimine dikkat
edilmesi gerektiği, toplumsal kaynaşma için çeşitli aktivitelerin yapılması
gerektiği, ailelerinde eğitim öğretim sürecine dâhil edilmesi gerektiği ve
sosyal ve kültürel hayata kaynaşma çalışmalarının olması gerektiği bulgularına
ulaşılmıştır.
Sonuçlar: Sonuç olarak mülteci öğrencilerin eğitim
öğretim üzerinde Türkçeyi az bilme ya da hiç bilmemesi, hem okul hem sınıf içi
disiplin sorunları oluşturması, ailelerin çocuklarının eğitiminden uzak durması
sık karşılaşılan olumsuzluklar olarak göze çarpmaktadır. Kültürel çeşitlilik
sağlaması ve İmam Hatip Liselerindeki meslek derslerinde avantaj sağlaması
olumlu sonuçlar olarak öne çıkmaktadır. Dil kurslarının açılması, ailelerin
eğitim öğretim ortamına katılımlarının artırılması, mülteci öğrencilerin
okullara oransal dağılımının sağlanması en önemli çözüm önerileri olarak dikkat
çekmektedir.
Anahtar
Kelimeler: mülteci, eğitim, öğretim, öğretmen,
idareci