Mülteci Öğrencilerin Eğitim Öğretim Faaliyetlerine Etkisinin Öğretmen ve İdareciler Açısından İncelenmesi: Kayseri Örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET BAĞCIVAN

Danışman: Namık Tanfer Altaş

Özet:

ÖZ

YÜKSEK LİSANS TEZİ

MÜLTECİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİM ÖĞRETİM FAALİYETLERİNE ETKİSİNİN ÖĞRETMEN VE İDARECİLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: KAYSERİ ÖRNEĞİ

Ahmet BAĞCIVAN

Mart 2024, 100 sayfa

Amaç: Bu çalışmada son yıllarda Türkiye’ye gelen mültecilerin ciddi şekilde artması sonucu Türkiye’nin eğitim öğretim faaliyetlerinde oluşturduğu etkiyi ortaya çıkarmak ve bu etkilere karşı ne gibi çözüm yolları bulunabileceğini ortaya koymak amaçlanmıştır.

Yöntem: Çalışma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması yöntemi uygulanarak yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2023-2024 eğitim öğretim döneminde mülteci öğrencisi bulunan ortaöğretim kurumlarının öğretmen ve idarecileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise; Kayseri ili merkez ilçeleri Kocasinan ve Melikgazi ilçelerinde bulunan dokuz ortaöğretim kurumundaki 29 öğretmen ve 18 idareci oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında öğretmen ve okul idarecilerine ayrı ayrı olmak üzere dörder sorudan hazırlanmış görüşme formları uygulanmıştır. Elde edilen veriler araştırmacı tarafından tek tek ve madde madde okunarak özetlenmiştir. Özetlenen verilerden elde edilen çıkarımlardan kodlamalar ve kategoriler oluşturulmuştur. Temalar ise araştırmacının görüşme formlarında sorduğu sorulardan oluşturulmuştur. Veri analizinde tematik yapılandırıcı içerik analizi kullanmıştır.

Bulgular: Uygulama sonucunda öğretmen ve idarecilerin cevaplarından elde edilen verilere göre mülteci öğrencilerin eğitim öğretim üzerine avantajlarından çok dezavantajlarının olduğunu, genel itibariyle eğitim öğretim açısından hiçbir kolaylık sağlamadığı aksine eğitim öğretimi zorlaştırdığı belirlenmiştir. Öğrencilerin daha çok dil eğitimine dikkat edilmesi gerektiği, toplumsal kaynaşma için çeşitli aktivitelerin yapılması gerektiği, ailelerinde eğitim öğretim sürecine dâhil edilmesi gerektiği ve sosyal ve kültürel hayata kaynaşma çalışmalarının olması gerektiği bulgularına ulaşılmıştır.

Sonuçlar: Sonuç olarak mülteci öğrencilerin eğitim öğretim üzerinde Türkçeyi az bilme ya da hiç bilmemesi, hem okul hem sınıf içi disiplin sorunları oluşturması, ailelerin çocuklarının eğitiminden uzak durması sık karşılaşılan olumsuzluklar olarak göze çarpmaktadır. Kültürel çeşitlilik sağlaması ve İmam Hatip Liselerindeki meslek derslerinde avantaj sağlaması olumlu sonuçlar olarak öne çıkmaktadır. Dil kurslarının açılması, ailelerin eğitim öğretim ortamına katılımlarının artırılması, mülteci öğrencilerin okullara oransal dağılımının sağlanması en önemli çözüm önerileri olarak dikkat çekmektedir.

Anahtar Kelimeler: mülteci, eğitim, öğretim, öğretmen, idareci