Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BETÜL VELİOĞLU
Danışman: Muhammet Hanifi Ercoşkun
Özet:
Bu çalışmanın amacı, kalabalık sınıfında kaynaştırma öğrencisi bulunan ilkokul sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimine ilişkin karşılaştıkları güçlükleri, yaşadıkları sorunları ve bu sorunlara yönelik çözüm yollarını incelemektir. Yöntem: Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji çalışması kullanıldığı araştırmada yarı-yapılandırılmış görüşmelerle toplanan araştırma verileri içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde "Maxqda Analytics Pro 2020" nitel veri analizi programı kullanılmıştır. Araştırma 2023-2024 eğitim-öğretim yılında İstanbul İli Arnavutköy İlçe Millî Eğitim Müdürlüğüne bağlı ilkokullarda görev yapan ve kalabalık mevcutlu sınıfında kaynaştırma öğrencisi bulunan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 16 sınıf öğretmeniyle görüşmeler yapılmıştır. Bulgular: Sınıf öğretmenlerinin Türkiye'de kaynaştırma eğitimi uygulamaları ile ilgili genel olarak olumsuz yönde görüşe sahip oldukları belirlenmiştir. Sınıf öğretmenleri, sınıf mevcudunun kalabalık olması sebebiyle kaynaştırma öğrencileri ile ilgilenemediklerini, kaynaştırma eğitiminin yetersiz ve uygulanabilir bir uygulama olmadığını, hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimleri yetersiz bulduklarını, kaynaştırma eğitimi uygulamalarında özel gereksinimli öğrencilerin ailelerinden, görev yaptıkları okulların ve sınıfların fiziki koşullarından kaynaklanan sorunlar yaşadıklarını ve bu süreçte öğretmenlerin bedenen ve ruhen olumsuz etkilendiklerini belirtmişlerdir. Sonuçlar: Kalabalık sınıflarda kaynaştırma öğrencisi olmaması gerektiği ve okullarda tam zamanlı kaynaştırma eğitimi yerine yarı zamanlı kaynaştırma eğitimine geçilmesi, ayrı eğitim ortamlarının olması, öğretmenlere kaynaştırma eğitimi ile ilgili nitelikli ve etkili hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimlerin düzenlenmesi hem öğretmenler hem de kaynaştırma öğrencileri için materyal desteğinin sağlanması sonuçlarına ulaşılmıştır.