Turistlerin çevre dostu otellerle ilgili memnuniyetini etkileyen faktörlerin makine öğrenmesi teknikleri kullanılarak araştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar Mühendisliği Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MAHMUD ALRAHHAL

Danışman: Ferhat Bozkurt

Özet:

Amaç: Turizm endüstrisi sadece Türkiye ekonomisi için değil, aynı zamanda gezginler için de kritik öneme sahiptir. Oteller, özellikle çevreci oteller gibi turizm tesislerinin geliştirilmesi, hem çevreyi hem de Türkiye ekonomisini mutlaka olumlu yönde etkileyecektir. Son birkaç yılda, yeşil turizm artan bir ilgi görmektedir. Türkiye'de çevre dostu turizm bağlamında büyük sosyal veri analizi, çevre dostu otellerde seyahat edenlerin memnuniyetini etkileyen faktörleri anlamak için kritik öneme sahiptir. TripAdvisor gibi sosyal platformlarda sunulan sosyal verilerin çıkarılan boyutlarının değerlendirilmesi, otel yöneticilerinin ve karar vericilerin iyileştirmeleri gereken tesisleri bilmelerine yardımcı olacaktır. Bu çalışmanın amacı Türkiye’deki çevre dostu otellerdeki turistlerin deneyimlerini memnuniyetini etkileyen faktörleri makine öğrenmesi yöntemleriyle ortaya çıkarmaktır. Yöntem: Çalışmanın amacını gerçekleştirmek için bilgiler, Tripadvisor web sitesinden tarama yöntemiyle alınmıştır. Kullanıcı tarafından oluşturulan içerikten memnuniyet yönlerini çıkarmak için makine öğrenimi teknikleri, özellikle Gizli Dirichlet Tahsisi (LDA) kullanılmıştır. Müşteri segmentasyonu için k-means kümeleme yöntemi kullanılmıştır. Son olarak Uzun Kısa Süreli Bellek (LSTM), Çift Yönlü Uzun Kısa Süreli Bellek (BiLSTM), ve Geçitli Tekrarlayan Birim (GRU) müşteri yorumlarının sınıflandırması için eğitildi ve karşılaştırıldı. Bulgular: Bu çalışmada Türkiye’deki çevre dostu otellerdeki turistlerin deneyimlerini ve memnuniyetini etkileyen faktörlerin elde edilmesi için LDA konu modelleme tekniği kullanılmıştır. LDA ile 4 konu elde edilmiştir. Müşteri segmentasyon işlemi için K-means ile turistler 3 gruba ayırılmıştır. Yorum sınıflandırmada LSTM, BiLSTM, ve GRU kullanılmıştır. 96% doğruluk değeri ve 10% kayıp değeri ile en iyi performans gösteren BiLSTM modeli elde edilmiştir. Sonuç: Sonuç olarak bu çalışmada turistlerin Türkiye'deki çevre dostu otellerle olan deneyimlerini etkileyen bir takım önemli faktörü ortaya koyulmuştur. Bu faktörlerin çıkarılması hem müşteriler için hem de işletme sahipleri için önemlidir ve ona göre işletme hizmetleri iyileştirilebilir. K-means kümeleme tekniği ile müşteriler 3 ayrı gruba (az memnun, orta memnun ve çok memnun) ayırılarak grup bazlı müşteri memnuniyeti araştırılmıştır. Son olarak LSTM, BiLSTM, ve GRU yorum sınıflandırma işlemi için karşılaştırılmıştır ve en yüksek doğruluk veren model elde edilmiştir.