ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ SOMUT MATERYALLERİ KULLANMA BECERİLERİ


Creative Commons License

Gökkurt Özdemir B.(Yürütücü), Gün Ö., Uygun T., Koçak M.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2016 - 2016

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Mart 2016
  • Bitiş Tarihi: Aralık 2016

Proje Özeti

Somut materyallerin kullanımı, öğrenciyi aktif hale getirmekte, daha zengin öğrenme imkânları sunmakta, matematik öğretimini zevkli hale getirmekte ve öğrencinin motivasyonunu artmasını sağlamaktadır. Bu nedenle, matematik öğretiminde matematiksel kavramların öğrenciler tarafından iyi bir şekilde anlaşılması için somut materyallerden faydalanmak gerekir. Bu bağlamda, matematik öğretim sürecinde önemli bir role sahip olan ortaokul matematik öğretmeni adaylarının, ortaokul matematik dersi öğretim programında yer alan somut materyalleri kullanma becerilerinin incelenmesi önem arz etmektedir. Bu kapsamda, çalışmada ortaokul matematik öğretmeni adaylarının, matematik öğretiminde kullanılan somut materyalleri kullanma becerileri incelenmiştir. Ayrıca bu materyalleri kullanmalarına ilişkin görüşleri alınmıştır. Çalışmanın katılımcılarını ortaokul matematik öğretmenliği programında öğrenim gören 45 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Bu doğrultuda, çalışmada nitel yaklaşım esas alınarak durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama sürecinde gözlem ve görüşme tekniklerinden yararlanılmıştır. Verilerin analizinde içerik ve betimsel analiz teknikleri kullanılmıştır. Çalışma sonunda, öğretmen adaylarının çoğunun somut materyalleri etkili bir şekilde kullanamadıkları ve genellikle konuyu pekiştirmek için kullandıkları tespit edilmiştir. Ayrıca çalışmada, öğretmen adaylarının somut materyalin öğretim sürecinde genellikle konuyu daha iyi öğretmek, görsel olarak hafızada kalıcılığı sağlama ve somutlaştırma amacıyla kullanıldığını dile getirdikleri görülmüştür.

Anahtar kelimeler: Somut materyal, öğretmen adayı, somut materyal kullanma

becerisi, görüş.