Ses Eğitiminde Temel Becerileri Ölçmeye Yönelik Performans Derecelendirme Ölçeği Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması


Creative Commons License

Eroğlu D.

Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.2, sa.20, ss.196-205, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

20. yüzyılın başından itibaren yaşanan değişimlerin sonucunda ortaya çıkan solist icrâcılık, önceki icrâlara kıyasla biçimsel, artistik ve teknik bakımdan farklılıkları da beraberinde getirmiştir. Ses eğitimi ile ilgili olarak değişen ve gelişen bu durumlar karşısında mesleki kariyerlerini ses kullanarak sürdüren kişilerin ihtiyaçları da değişiklik göstermeye başlamıştır. Bu ihtiyaçlarla birlikte planlı bir öğretimin ve değerlendirmenin şarkı söylemeye hazırlık açısından zorunluluk haline geldiği görülmektedir. Eğitimde değerlendirme alanında yapılan çalışmalar, Türkçe’ye uygun olarak hazırlanmış bir ses eğitimi yaklaşımının oluşturulması açısından önem arz etmektedir. Bu çalışmada, Türkçe şarkı söyleme eğitiminde temel becerilerin ölçülmesi için hazırlanan performans derecelendirme ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlilik analizi yapılmıştır. Betimsel tarama modelindeki bu araştırmada nicel araştırma yöntemi benimsenmiştir. Ölçek maddelerinin belirlenmesi aşamasında literatür taraması yapılmıştır. Uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanan rubrik aracılığıyla, uzmanlar tarafından öğrenci performansları puanlanmıştır. Toplanan veriler üzerinde Spss paket programı aracılığıyla geçerlilik ve güvenilirlik analizleri yapılmıştır. Elde edilen bulgulardan, hazırlanan performans derecelendirme ölçeğinin geçerli ve güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır.