Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.2, sa.20, ss.196-205, 2022 (Hakemli Dergi)
20. yüzyılın başından itibaren yaşanan değişimlerin sonucunda ortaya çıkan
solist icrâcılık, önceki icrâlara kıyasla biçimsel, artistik ve teknik bakımdan
farklılıkları da beraberinde getirmiştir. Ses eğitimi ile ilgili olarak değişen ve
gelişen bu durumlar karşısında mesleki kariyerlerini ses kullanarak sürdüren
kişilerin ihtiyaçları da değişiklik göstermeye başlamıştır. Bu ihtiyaçlarla
birlikte planlı bir öğretimin ve değerlendirmenin şarkı söylemeye hazırlık
açısından zorunluluk haline geldiği görülmektedir. Eğitimde değerlendirme
alanında yapılan çalışmalar, Türkçe’ye uygun olarak hazırlanmış bir ses
eğitimi yaklaşımının oluşturulması açısından önem arz etmektedir. Bu
çalışmada, Türkçe şarkı söyleme eğitiminde temel becerilerin ölçülmesi için
hazırlanan performans derecelendirme ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlilik
analizi yapılmıştır. Betimsel tarama modelindeki bu araştırmada nicel
araştırma yöntemi benimsenmiştir. Ölçek maddelerinin belirlenmesi
aşamasında literatür taraması yapılmıştır. Uzman görüşleri doğrultusunda
hazırlanan rubrik aracılığıyla, uzmanlar tarafından öğrenci performansları
puanlanmıştır. Toplanan veriler üzerinde Spss paket programı aracılığıyla
geçerlilik ve güvenilirlik analizleri yapılmıştır. Elde edilen bulgulardan,
hazırlanan performans derecelendirme ölçeğinin geçerli ve güvenilir olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.