Yaş Meyve ve Sebze Pazarlamasında Aracılar Bakımından En Uygun Kanalların Belirlenmesi Mersin İli Örneği


Creative Commons License

KADANALI E., DAĞDEMİR V.

Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi, cilt.28, sa.2, ss.77-81, 2013 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 28 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2013
  • Dergi Adı: Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.77-81
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Türkiye’de yaş meyve ve sebze pazarlamasında çeşitli kanallar mevcuttur. Ancak çoğunlukla yaş meyve ve sebze pazarlaması Toptancı Hal’lerinde yapılmaktadır. Çalışmada, üretim bölgesi olarak Mersin Yaş Meyve ve Sebze Toptancı Hali’nde faaliyette bulunan aracılarla anket yapılmıştır. Türkiye’de yaygın yaş meyve ve sebze pazarlama kanallarından, en uygun olanı sağlık, maliyet, süre ve kayıt altına alınma kriterlerine göre belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla Analitik Hiyerarşi Prosesinden (AHP) yararlanılmıştır. AHP sonuçlarına göre, Mersin Toptancı Hali’nde en uygun pazarlama kanalı; “Üretici → Üretim Merkezi Komisyoncusu → Tüketim Merkezi Komisyoncusu → Perakendeci → Tüketici” %42,68 oranla ilk sırada yer almış bunu “Üretici → Tüketim Merkezi Komisyoncusu → Perakendeci → Tüketici” %35,90 ile takip etmiştir. AHP sonuçları Tobit model ile analiz edilmiştir.