Lezzet ve Atmosferin Ötesine Geçmek: Erzurum’da Yemek Deneyimlerinin Karmaşıklıklarını İleri Analitik Tekniklerle İncelemek


Creative Commons License

Denk E.

Turizm Araştırmaları, Bayram,Turan Ali, Editör, ÖZGÜR YAYINLARI, Gaziantep, ss.77-122, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: ÖZGÜR YAYINLARI
  • Basıldığı Şehir: Gaziantep
  • Sayfa Sayıları: ss.77-122
  • Editörler: Bayram,Turan Ali, Editör
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın merkezi amacı, mutfağı ile ön palan çıkan Türkiye Erzurum’daki misafirlerin yemek deneyimlerini kapsamlı bir şekilde analiz etmektir. Geniş bir çevrimiçi yorum veri kümesini inceleyerek, çalışma yemek deneyiminin farklı boyutlarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu tespitler, Erzurum’daki restoran yöneticilerine, paydaşlara ve politika yapıcılara tüketici deneyimini etkili bir şekilde nasıl iyileştirebilecekleri konusunda bilgi vermeyi hedeflemektedir. Misafir deneyimlerinin etkili bir anlayışını sağlamak için bu makale, Dimensional Salience-Valence Analysis, Lexical SalienceValence Analysis (LSVA) ile Naïve Bayes ve Latent Dirichlet Allocation (LDA) gibi makine öğrenimi algoritmalarını bir araya getiren bütünleşik bir yöntembilimsel yaklaşım benimsemektedir. Veri kümesi, yemek deneyiminin altı ana boyutuna ayrılmış 2.905 çevrimiçi yorumu içermektedir. Yöntem, terim frekansı gibi değişkenleri, olumlu ve olumsuz yorumlardaki terimlerin ortalama frekansını içerir ve ardından terim valansı ile terim öne çıkma gibi ölçütleri hesaplar. Araştırma, Erzurum’daki yemek deneyiminin temelini oluşturan altı kritik boyutu ortaya koymaktadır: Yiyecek, Hizmet, Değer, Atmosfer, Konum ve Genel Deneyimler. Her boyut karmaşıktır ve kendi alt boyutlarına sahiptir. Ayrıca misafir duyarlılığı açısından zengin bir görünüm sunmaktadır. Özellikle, ‘Yemek’ boyutu kutuplaştırıcı bir faktör olarak ortaya çıkmıştır. ‘Lezzet’ olağanüstü yüksek pozitif değere sahiptir, bu da ezici bir şekilde olumlu bir duyarlılık olduğunu göstermektedir. Buna karşılık, ‘Sunum’ hafifçe negatif bir valans sergilemiş, dikkat gerektiren alanları işaret etmiştir. ‘Hizmet’ boyutu, misafir beklentileri ve deneyimleri arasındabir ikilem öneren, ‘Hızlı,’ ‘Dikkatli,’ ve ‘Misafirperver’ gibi terimlerin hem önemli hem de sorunlu olduğu daha karmaşık bir duygusal sonuç sunmuştur. ‘Değer’ boyutu, maliyet-deneyim oranı hakkında karışık duyguları işaret eden, belirgin yüksek oranda tarafsız incelemeler sergilemiştir. Yiyecek ve Hizmet’in aksine, Değer boyutunun belirsiz sonuçları, misafir algıları üzerinde sosyoekonomik faktörlerin potansiyel bir etkisi olduğunu göstermektedir. Atmosfer ve Konum boyutları da çeşitli duyarlılıklar sunmuştur, ancak Yiyecek ve Hizmet boyutlarına kıyasla genel yemek deneyimini şekillendirmede ikincil kalmışlardır.