Kastamonu Eğitim Dergisi, sa.4, ss.747-771, 2022 (Hakemli Dergi)
Çalışmanın amacı: Bu araştırma, işitme engelli öğrencilerin okuma-anlama ve metin çözümleme problemlerinin giderilmesinde
görsel materyallerin önemini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla resimli ve resimsiz olarak hazırlanan metinlerin
öğrencilerin akademik başarılarına etkisi değerlendirilmiştir.
Materyal ve Yöntem: Bu araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Bu yöntemin tercih edilmesinin sebebi, uygulama
okulundaki sınıfların birer şube olmasıdır. Öğrenci sayıları şube içerisinde kontrol gurubu oluşturacak yeterlilikte olmadığından,
tek grup öntest-sontest desen tercih edilmiştir. Ön-test olarak Resimsiz Metin Okuma Anlama ve Metin Çözümleme, son-test
olarak ise Resimli Metin Okuma Anlama ve Metin Çözümleme çalışma kâğıtları kullanılmıştır. Veriler, sınıf ve kişi bazında
karşılaştırma yöntemi kullanılarak değerlendirilmiştir.
Bulgular: Çalışmanın sonucunda resimli metinlerin resimsiz metinlere göre daha iyi anlaşıldıkları ve metin çözümlemelerinin
daha iyi yapıldığı tespit edilmiştir. Fakat sınıf seviyeleri ile resimsiz ve resimli çalışma sonuç ortalamaları arasındaki ters orantı,
işitme engelli öğrencilerin yaşlarının ilerlemesiyle resimli metinlere daha az gereksinim duydukları sonucuna varılmıştır.
Dolayısıyla daha erken yaştaki gruplar için çok resim az metin, yaşın ilerlemesine paralel olarak da resim-metin farkının metin
lehinde artırılması sonucunu doğurmuştur.
Önemli Vurgular: Özelde Türkçe dersine yönelik, genelde ise okuma, anlama ve yorumlamaya dayalı bütün derslerdeki öğretim
materyallerinin mümkün olduğunca resimli olması önemlidir. Dolayısıyla acilen bu konudaki gerekli müfredat
zenginleştirilmeleri yapılmalıdır. İşitme engelli çocuklara eğitim-öğretim sunan okulların bütün öğretim materyallerinin diğer
normal okullarda kullanılan materyallerden farklı ve çeşitli olması gereklidir. Odyo sonuçlarına göre, işitme kaybı fazla olan
öğrencilerin başarıları da oldukça düşüktür. Bundan ötürü, bütün öğrencilerin odyo sonuçlarına göre bir planlama yapılmalı,
metinlerdeki ana fikirler aynı kalsa bile aynı metin içerisindeki resim sıklığı değişiklik arz edecek şekilde esnek metinler
oluşturmalıdır. Buna göre “odyo durumu-metin resim sıklığı” ölçeği geliştirilmelidir.