Ortaokul öğrencilerinin ev ödevi yönetim becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Şeyma IŞIK

Danışman: Ceyhun Ozan

Özet:

Amaç: Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin ev ödevi yönetim becerilerini çeşitli değişkenlere göre incelemektir. Yöntem: Ev ödevi yönetim becerilerini etkileyen değişkenleri betimsel olarak inceleyen bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Rize il merkezine bağlı ilçelerdeki (Pazar, Çayeli, Çamlıhemşin, Fındıklı, Hemşin, Ardeşen, Güneysu, Derepazarı) 514 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanabilmesi amacıyla "Kişisel Bilgiler Formu" ve "Ortaokul Öğrencileri İçin Ev Ödev Yönetimi Ölçeği" kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen verilere ilk olarak normallik testi yapılmıştır. Verilerin normal dağılım göstermesinden hareketle t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Kruskal-Wallis H testi yapılmıştır. Bulgular: Araştırma bulgularına göre öğrencilerin ev ödevi yönetim becerileri yüksek düzeydedir. Alt boyutlar açısından ölçeğin yalnızca motivasyonu izleme boyutunda öğrencilerin ev ödevi yönetim becerilerinin orta düzeyde olduğu, diğer boyutlarda ise yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Cinsiyet değişkeninde kız öğrencilerin ev ödevi yönetim becerileri erkek öğrencilere göre daha yüksektir. Sınıf değişkeninde 5. sınıf öğrencileri lehine anlamlı farka ulaşılmıştır. Baba eğitim durumu değişkeninde babası ortaokul veya lise mezunu olan öğrencilerin ev ödevi yönetim becerilerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Not ortalaması değişkeninde ise 95 ve üstü ortalamaya sahip öğrenciler lehine anlamlı farka ulaşılmıştır. Sonuçlar: Öğrencilerin ev ödevi yönetim becerilerinin yüksek düzeyde olduğu bulunmuştur. Ev ödevi yönetim becerileri; çevreyi düzenleme, zamanı yönetme, duygu kontrolü, dikkat dağıtma boyutunda yüksek düzeyde olduğu, motivasyonu izleme boyutunda orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerinin ev ödevi yönetim becerilerin arasında ölçeğin geneli için cinsiyet, sınıf, baba eğitim durumu ve not ortalaması değişkenleri açısından anlamlı farka ulaşılırken anne-baba medeni durumu, anne eğitim durumu, aylık gelir, oda durumu, teknolojik alet kullanma durumu ve kardeş durumu değişkenleri açısından anlamlı bir farka ulaşılmamıştır.