Öğretmenlerin çok kültürlü eğitime yönelik tutumları ile empatik eğilimleri arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sinan BABUR

Danışman: Ceyhun Ozan

Özet:

Amaç: Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin çok kültürlü eğitime yönelik tutumları ile empatik eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi ve çok kültürlü eğitime yönelik tutumları ile empatik eğilimleri arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Yöntem: Araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Van ili Merkez ilçelerinde görev yapan 476 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanabilmesi amacıyla "Öğretmenlerin Çok Kültürlü Eğitim Tutumları Ölçeği" ve "Empatik Eğilim Ölçeği" kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen verilere ilk olarak normallik testi yapılmıştır. Verilerin normal dağılım göstermesinden hareketle t-testi ve tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Ayrıca değişkenler arasındaki ilişkinin incelenebilmesi amacıyla da Korelasyon Analizi yapılmıştır. Bulgular: Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenlerin çok kültürlü eğitime yönelik tutumları yüksek düzeyde bulunmuş, erkek öğretmenlerin kadın öğretmenlere kıyasla çok kültürlü eğitime yönelik tutumlarının daha yüksek düzeyde olduğu; medeni durum, meslekten memnuniyet durumu, yaş, mesleki kıdem ve öğretim kademesi gibi değişkenlere göre anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca, araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin empatik eğilimlerinin yüksek düzeyde olduğu; kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere göre, evli öğretmenlerin bekâr öğretmenlere göre, meslekten memnun olan öğretmenlerin memnun olmayan öğretmenlere göre empatik eğilimlerinin daha yüksek düzeyde olduğu sonucunda ulaşılmıştır. Öğretim kademesi değişkeni açısından yapılan incelemede, okul öncesinde görev yapan öğretmenler ile lisede görev yapan öğretmenler arasında empatik eğilim düzeyinin anlamlı olarak farklılaştığı ve okul öncesinde görevli öğretmenlerin empatik eğilim düzeylerinin daha yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Sonuçlar: Öğretmenlerin çok kültürlü eğitime yönelik tutumlarının ve empatik eğilim düzeylerinin yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin çok kültürlü eğitime yönelik tutumları ile empatik eğilimleri arasında genel anlamda pozitif yönlü, düşük düzeyde bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.