Published journal articles indexed by SCI, SSCI, and AHCI
Turkish Science Teachers' Use of Educational Research and Resources
EURASIA JOURNAL OF MATHEMATICS SCIENCE AND TECHNOLOGY EDUCATION, vol.11, no.6, pp.1231-1248, 2015 (SSCI)



The adsorption kinetics of Cethyltrimethylammonium Bromide (CTAB) onto powdered active carbon
ADSORPTION-JOURNAL OF THE INTERNATIONAL ADSORPTION SOCIETY, vol.10, no.4, pp.339-348, 2004 (SCI-Expanded)



Articles Published in Other Journals
Systems Thinking Approach in Science Education
Türkiye Kimya Derneği Dergisi Kısım C: Kimya Eğitimi, vol.6, no.1, pp.107-132, 2021 (Peer-Reviewed Journal)


The Learning Levels and Instructional Needs of the Students Visual Impairment on Science Concepts: Matter and Heat
Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.41, no.1, pp.25-52, 2021 (Peer-Reviewed Journal)


Görme Yetersizliği Olan Öğrencilere Yönelik Geliştirilen Fen Etkinliklerinin Analizi: Madde ve Isı
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.8, no.1, pp.19-32, 2020 (Peer-Reviewed Journal)

Investigating Teachers’ Fidelity to Constructivist Chemistry Curriculum in Turkey: Congruence between Intended, Perceived and Observed Curriculum in Turkey
International Journal of Physics and Chemistry Education, vol.11, no.4, pp.93-104, 2019 (Peer-Reviewed Journal)


Articles Regarding Parent-Children Relationship: A Thematic Content Analysis
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.20, pp.1183-1218, 2019 (Peer-Reviewed Journal)


Evaluation of Phases of Matter and Heat Instructional Design: Student and Teacher Opinions
Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.48, no.48, pp.111-127, 2018 (Peer-Reviewed Journal)


Assessment of the Activities Designed for Visually Impaired Students: Heat Transfer and Temperature Changes
Erzincan Üniversitesi Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.20, no.1, pp.121-139, 2018 (Peer-Reviewed Journal)


A review on the cognitive skills and psychological experiences of students with visual impairment
Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no.31, pp.29-43, 2018 (Peer-Reviewed Journal)


Researchers’ perceptions of scientific research and educational research
Cumhuriyet International Journal of Education, vol.7, no.2, pp.102-120, 2018 (Peer-Reviewed Journal)


Görme yetersizliği olan öğrencilerin ‘maddenin halleri ve ısı’ ünitesini öğrenmeye yönelik ihtiyaç analizi
Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, no.35, pp.274-290, 2017 (Peer-Reviewed Journal)


Analysis of an Activity Designed for Students with Visual Impairment According to Science Process Skills
SDU International Journal of Educational Studies, vol.4, no.2, pp.86-95, 2017 (Peer-Reviewed Journal)

Application of Constructivist Principles in Science and Technology Curriculum into Practice by Teachers
Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.18, no.2, pp.1418-1457, 2016 (Peer-Reviewed Journal)


8 sınıfta görme yetersizliği olan öğrencilere yaşamımızdaki elektrik ünitesinin öğretimi Nasıl ışık saçar Nasıl ısınır etkinliği
Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, vol.4, pp.76-93, 2016 (Peer-Reviewed Journal)
8 Sınıf Görme Engelli Öğrencilere Yaşamımızdaki Elektrik Ünitesinin Öğretimi Mıknatıs Yapalım Etkinliği
Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.11, pp.202-223, 2016 (Peer-Reviewed Journal)
Yeti yitimi modellerinin tarihsel süreci
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.16, pp.183-197, 2016 (Peer-Reviewed Journal)
Ailelerin görme yetersizliği olan çocuklarına yönelik gelecek kaygıları
Ege Eğitim Dergisi, vol.16, pp.142-164, 2015 (Peer-Reviewed Journal)
Görme yetersizliği olan öğrencilere yönelik fen eğitimi araştırmalarında eğilimler
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.15, pp.218-241, 2015 (Peer-Reviewed Journal)
2007 Türkiye ve 2008 Almanya Nordrhein Westfalen eyaleti gymnasium kimya dersi öğretim programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi
Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.18, pp.135-162, 2014 (Peer-Reviewed Journal)
Fen ve teknoloji öğretmenlerinin eğitim araştırmalarını takip etme anlama ve uygulamalarda kullanma düzeyleri Erzurum ve Erzincan örneği
Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.22, pp.81-100, 2014 (Peer-Reviewed Journal)
A Qualitative Study of Perceptions of Science and Technology Teachers towards Learning
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.26, no.2, pp.321-341, 2013 (Peer-Reviewed Journal)


Inquiry based teaching in Turkey A content analysis of research reports
International Journal of Environmental & Science Education, vol.7, no.4, pp.599-617, 2012 (Peer-Reviewed Journal)



Kimya öğretiminde web destek aracı olarak Moodle öğretim yönetim sisteminin kullanılabilirliği
Erzincan Üniversitesi Eğitim fakültesi Dergisi, vol.14, no.2, pp.437-458, 2012 (Peer-Reviewed Journal)

9 Sınıf kimya dersi öğretim programındaki yapılandırmacılığa dayalı öğelerin öğretmenler tarafından uygulamaya yansıtılması
The Journal of Academic Social Science Studies, vol.5, pp.789-807, 2012 (Peer-Reviewed Journal)
Öğretmenlerin 2007 kimya dersi öğretim programına yönelik görüşleri ve uygulamada karşılaştıkları sorunlar Erzurum örneği
Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.14, pp.359-392, 2012 (Peer-Reviewed Journal)
Öğretim materyalleri motivasyon anketinin Türkçeye uyarlanması Güvenirlik ve geçerlik çalışması
Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), vol.5, pp.292-312, 2011 (Peer-Reviewed Journal)
Yaşam temelli ARCS öğretim modeliyle 9 sınıf kimya dersi Hayatımızda Kimya ünitesinin öğretimi
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.30, pp.29-62, 2011 (Peer-Reviewed Journal)
Prospective chemistry teachers conceptions of chemical thermodynamics and kinetics
Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, vol.6, no.2, pp.111-122, 2010 (Peer-Reviewed Journal)



Sınıf öğretmenliği öğrencilerin mumun yanmasıyla ilgili anlayışları
Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol.2, pp.73-88, 2009 (Peer-Reviewed Journal)
An investigation of effectiveness of problem based learning at physical chemistry laboratory
Research in Science and Technological Education, vol.25, no.1, pp.99-113, 2007 (Peer-Reviewed Journal)

Öğrenci Gözüyle Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Derslerinde Kullandıkları Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Milli Eğitim Dergisi, vol.172, pp.276-286, 2006 (Peer-Reviewed Journal)
Öğrencilerin kimyanın günlük yaşamdaki uygulamalarına yönelik bilgi düzeylerinin belirlenmesi üzerine bir çalışma
Çukurova Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2, pp.94-103, 2005 (Peer-Reviewed Journal)
Düzensizlik ve mikro haller Entropi
Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, pp.577-589, 2005 (Peer-Reviewed Journal)
Students ideas and misunderstandings of enthalpy and spontaneity a review of selected researches
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, pp.155-159, 2004 (Peer-Reviewed Journal)
Kimya öğretmen adaylarının kovalent bağ ve molekül yapıları ile ilgili kavram yanılgıları
Çukurova Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2, pp.66-72, 2003 (Peer-Reviewed Journal)
A review of selected literature on students misconceptions of heat and temperature
Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, vol.20, pp.25-41, 2003 (Peer-Reviewed Journal)
Students ideas and misunderstandings of the particulate nature of matter A review of selected literature
Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.10, pp.345-350, 2002 (Peer-Reviewed Journal)
İlköğretim fen öğretiminde demonstrasyonlar ve öğrencilerin soru yazma tekniğinden yararlanma üzerine bir çalışma
Çukurova Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2, no.23, pp.26-32, 2002 (Peer-Reviewed Journal)
Refereed Congress / Symposium Publications in Proceedings
Özel eğitim dersinin öğretmen adaylarının yetersizlikten etkilenen kişilere yönelik tutumları üzerine etkisini belirleme
13. Uluslararası Sosyal Beşeri ve Eğitim Bilimleri Kongresi, İstanbul, Turkey, 1 - 03 December 2022, pp.504-513
Teaching Chemistry during Covid-19 Lockdowns
4th International Seminar on Chemical Education, Yogyakarta, Indonesia, 15 September 2021, pp.2

How to Make Science Accessible to Students with Visual Impairments?
Science and Science Education International Seminar, Yogyakarta, Indonesia, 27 - 28 September 2019, pp.5
Görme Yetersizliği Olan Öğrencilere Dokunsal ve İşitsel Materyallerle Kavram Öğretimi- Isı yalıtımı
6. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, Turkey, 2 - 04 May 2019
Görme yetersizliği yaşayan 6. Sınıf öğrencilerine insanlarda eşeyli üreme ve hayat döngüsü konusunun öğretimi
13. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Denizli, Turkey, 4 - 06 October 2018
Teaching thermodynamics through context-problem based learning (C-PBL)
23rd International Conference on Chemical Education (ICCE), Toronto, Canada, 13 - 18 July 2014
6. sınıf görme engelli öğrencilere ”çiçekli bitkilerde eşeyli üreme” konusunun öğretimi
27. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi (ICES-UBEK), Antalya, Turkey, 18 - 22 April 2018, vol.3540
6. sınıf görme engelli öğrencilere ”kurbağalarda ve kelebeklerde başkalaşım” konusunun öğretimine yönelik materyal tasarımı
27. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi (ICES-UBEK), Antalya, Turkey, 18 - 22 April 2018, pp.3537-3539
How to teach practical works in science to visually impaired students?
Malta VIII Frontiers of Science: Research and Education in the Middle East, Vanetta, Malta, 10 - 15 December 2017, pp.87
Making science accessible: How to teach chemistry to visually impaired students?
3rd African Conference on Research in Chemistry Education, Setif, Algeria, 8 - 11 October 2017
An instructional design model for teaching science concepts to visually impaired students
46th IUPAC World Chemistry Congress, Sao-Paulo, Brazil, 9 - 14 July 2017
Principles of development of a chemistry unit to visually impaired students
th Eurovariety (European Variety in University Chemistry Education), Belgrade, Serbia And Montenegro, 28 - 30 June 2017, pp.54
An instructional design to teach concepts regarding phases of matter to visually impaired students
th Eurovariety (European Variety in University Chemistry Education), Belgrade, Serbia And Montenegro, 28 - 30 June 2017, pp.46
’Yalıtım ve yalıtım malzemeleri’ konusuna yönelik hazırlanan öğretim tasarımının görme engelli öğrencilerin akademik başarısına etkisi
IV International EurasianEducational Research Congress, Denizli, Turkey, 11 - 14 May 2017, pp.1343-1344
Görme engelli öğrenciler için “çiçekli bitkilerde hayat döngüsü” konusunun öğretimine yönelik bir materyal tasarımı
IVth INTERNATIONAL EURASIAN EDUCATIONAL RESEARCH CONGRESS, Denizli, Turkey, 11 - 14 May 2017, pp.1340-1342
Görme yetersizliğinden etkilenen öğrencilere kavram öğretimine yönelik bir etkinlik tasarımı ve etkinliğin başarıya etkisi: Isı iletkeni ve ısı yalıtkanı
16th International Primary Teacher Education Symposium, Girne, Cyprus (Kktc), 8 - 11 May 2017, pp.239-240
IMPACT OF CONTEXT-BASED CHEMISTRY TEACHING ON ACADEMIC ACHIEVEMENT AND AFFECTIVE DOMAINS
5th International Conference on Education in Pakistan, Lahore, Pakistan, 24 - 26 March 2017, pp.3
Pros and cons of the Turkish Education System with the perspective of prospective science teachers
ICASE World Science and Technology Education Conference (ICASE 2016), Antalya, Turkey, 1 - 05 November 2016, pp.38
Görme engellilere dokunsal ve işitsel materyallerle fen kavramlarının öğretimi
26. Ulusal Özel Eğitimi Kongresi, Eskişehir, Turkey, 5 - 08 October 2016, pp.83
Görme yetersizliği olan öğrencilere ‘yalıtım ve yalıtım malzemeleri’ kavramının öğretimine yönelik bir etkinlik tasarımı
26. Ulusal Özel Eğitimi Kongresi, Eskişehir, Turkey, 5 - 08 October 2016, pp.182
Developing material for effective learning the concept of particulate nature of matter to visually impaired students
International Conference Effective Leadership and Management in Inclusive Schools: Teacher Training and Vocational Education, Arts and Sports (ELMIS 2016: TT and VAS), Konya, Turkey, 12 - 15 May 2016
A study of needs analysis towards effective science instruction for 6th grade visually impaired students
International Conference Effective Leadership and Management in Inclusive Schools: Teacher Training and Vocational Education, Arts and Sports (ELMIS 2016: TT and VAS), Konya, Turkey, 12 - 15 May 2016, pp.40
An activity for teaching thermometer concept to visually impaired students
International Conference Effective Leadership and Management in Inclusive Schools: Teacher Training and Vocational Education, Arts and Sports (ELMIS 2016: TT and VAS), Konya, Turkey, 12 - 15 May 2016
6 Sınıf Görme Engelli Öğrenciler İçin Eşeysiz Üreme Konusunun Öğretimine Yönelik Materyal Tasarımı
12. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Trabzon, Turkey, 28 - 30 September 2016, pp.1
Görme Engelli 6 Sınıf Öğrencilerinin Fen Öğretimine Yönelik İhtiyaçlarının Kapsamlı Bir Analizi
12. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Trabzon, Turkey, 28 - 30 September 2016, pp.1
6. sınıf görme engelli öğrencilere “ısı iletkeni” ve “ısı yalıtkanı” kavramlarının öğretimine yönelik etkinlik ve materyal geliştirme
12.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Trabzon, Turkey, 28 - 30 September 2016, pp.29
6 Sınıf Görme Engelli Öğrenciler İçin Eşeysiz Üreme Konusunun Öğretimine Yönelik Materyal Tasarımı
12. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Trabzon, Turkey, 28 - 30 September 2016, pp.1
Görme yetersizliği olan öğrencilere yönelik öğretim tasarımı yapılırken dikkat edilmesi gereken ilkeler
12.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Trabzon, Turkey, 28 - 30 September 2016, pp.215
8. sınıf görme engelli öğrencilere etkinlik tabanlı öğretim: ‘elektrik motoru yapalım’ etkinliği
12.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Trabzon, Turkey, 28 - 30 September 2016, pp.28
Biology and Chemistry Preservice Teachers Opinions towards the Nature of Science NOS
ECRICE 2016- European Conference on Research in Chemical Education, Barcelona, Spain, 7 - 10 September 2016
A comparative study on presentation of Le Châtelier s Principle LCP in high school chemistry textbooks in Spain and Turkey
13rd European Conference on Research in Chemical Education (13rd ECRICE), Barcelona, Spain, 7 - 10 September 2016
An Activity for Teaching Heat Concept to Visually ImpairedStudents
13rd European Conference on Research in Chemical Education (13rd ECRICE), Barcelona, Spain, 7 - 10 September 2016
An instructional design for teaching particulate nature of matter to visually impaired students
13rd European Conference on Research in Chemical Education (13rd ECRICE), Barcelona, Spain, 7 - 10 September 2016
A research based design for teaching phases of matter and heat to visually impaired students
24th International Conference on Chemistry Education (ICCE), Kuching, Malaysia, 15 - 20 August 2016, pp.30
An activity for teaching thermal insulation concept to visually impaired students
24th International Conference on Chemistry Education (ICCE), Kuching, Malaysia, 15 - 20 August 2016, pp.85-86
Öğretim elemanlarının bilimsel araştırmaya yönelik anlayışları Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi örneği
3rd International Eurasian Educational Research Congress, Muğla, Turkey, 30 May - 03 June 2016, pp.1846-1847
Öğretim Elemanlarının Bilimsel Araştırmaya Yönelik Anlayışları Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Örneği
EJER, Muğla, Turkey, 31 May - 03 June 2016
Görme engelli ortaokul öğrencilerinin bitki ve hayvanlarda üreme, büyüme ve gelişme ünitesine yönelik ihtiyaçları
I. Ulusal Biyoloji Eğitimi Kongresi, Ankara, Turkey, 27 - 28 May 2016, pp.98-99
Görme engelli öğrenciler için hayvanlarda eşeyli üreme konusunun öğretimine yönelik örnek bir materyal tasarımı
I. Ulusal Biyoloji Eğitimi Kongresi, Ankara, Turkey, 27 - 28 May 2016, pp.100-101
Praxis of practical work in science with visually impaired students
23rd Symposium on Chemistry and Science Education, Dortmund, Germany, 26 - 28 May 2016
Ortaokul 6 Sınıf Görme Engelli Öğrencilere Etkili Fen Öğretimine Yönelik İhtiyaç Analizi Çalışması
ELMIS 2016 Uluslararası Özel Eğitim Kongresi, Konya, Turkey, 12 - 15 May 2016
8 Sınıf görme engelli öğrencilere yaşamımızdaki elektrik ünitesinde etkinliğe dayalı öğretim mıknatıs yapalım etkinliği
2. Ulusal Fizik Eğitimi Kongresi, Ankara, Turkey, 10 - 12 September 2015
Ortaöğretim kimya dersi öğretim programı kazanımlarının yenilenmiş Bloom taksonomisine göre analizi ve değerlendirilmesi
4. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, Balıkesir, Turkey, 7 - 10 September 2015
Understanding and using curricula for effective teaching
BioLive/ChemEd 2015, Wellington, New Zealand, 5 - 08 July 2015
Understanding and using curricula for effective teaching (workshop)
iSER World Conference, Nevşehir, Turkey, 29 January - 02 November 2014, pp.1
Türkiye de Biyoloji Eğitimi Alanında Yapilan Araştırmalara Yönelik Bir İçerik Analizi Çalışması
XI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Adana, Turkey, 11 - 14 September 2014
Türkiye ve Dünyada Görme Engellilere Yönelik Yapılan Araştırmaların İçerik Analizi
XI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Adana, Turkey, 11 - 14 September 2014
Türkiye ve dünyada görme engellilere yönelik yapılan araştırmaların içerik analizi.
XI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Adana, Turkey, 11 - 14 September 2014, pp.356-357
Görme engellilerin fen kavramlarını öğrenme güçlükleri.
XI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Adana, Turkey, 11 - 14 September 2014, pp.540
Görme engelli bireylerin bilimsel okuryazarlıkları hakkında akademisyen görüşleri
XI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Adana, Turkey, 11 - 14 September 2014, pp.544
Türkiye’de kimya eğitimi araştırmalarının gelişimi ve uluslararası çalışmalar ile karşılaştırılması.
XI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Adana, Turkey, 11 - 14 September 2014, pp.360
Ortaokul düzeyindeki görme engelli öğrencilerin okuldaki öğrenim sürecinde karşılaştıkları sorunlar
XI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Adana, Turkey, 11 - 14 September 2014, pp.542-543
Görme engelli çocuğa sahip ailelerin çocuklarına yönelik gelecek kaygıları.
XI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Adana, Turkey, 11 - 14 September 2014, pp.541
Türkiye’de biyoloji eğitimi alanında yapılan araştırmalara yönelik bir içerik analizi çalışması.
XI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Adana, Turkey, 11 - 14 September 2014, pp.354-355
1997-2012 yılları arasında dünyadaki biyoloji eğitimi araştırma trendleri: Seçilmiş dergilerin içerik analizi.
XI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Adana, Turkey, 11 - 14 September 2014, pp.358-359
Trends and issues in chemistry education research paper published internationally
23rd International Conference on Chemical Education (ICCE), Toronto, Canada, 13 - 18 July 2014
Turkish Prospective Chemistry Teachers’xx Misconceptions of Entropy
The World Conference on New Trends in Science Education (WCNTSE), Kuşadası, Turkey, 19 - 23 September 2013
Sorgulamaya dayalı öğrenme (SDÖ) yöntemine uygun hazırlanan laboratuar etkinliği hakkında öğrenci görüşleri.
III. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, Trabzon, Turkey, 5 - 07 September 2013
Sorgulamaya dayalı öğretime uygun düzenlenmiş laboratuar deneyi.
III. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, Trabzon, Turkey, 5 - 07 September 2013
2007 yılı 9.sınıf kimya öğretim programındaki yapılandırmacılığa dayalı öğelerin öğretmenler tarafından algılanışı ve uygulanışı.
III. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, Trabzon, Turkey, 5 - 07 September 2013
An investigation of chemistry teachers’ perceptions and implementation of constructivist principles in 9th grade chemistry curriculum in Turkey
44th IUPAC World Chemistry Congress, İstanbul, Turkey, 11 - 16 August 2013, pp.496
Artvin Çoruh Üniversitesinin Artvin’e etkileri ve şehrin üniversiteyi algılayışı.
Eğitim Odağında Artvin Sempozyumu, Artvin, Turkey, 31 May - 02 June 2012, pp.225-254
The comparison of chemistry biology and physics preservice teachers conceptions of dissolving in everyday life
Icce-ecrice 2012, 22nd International Conference On Chemistry Education – 11th European Conference On Research In Chemical Education, Roma, Italy, 15 - 20 July 2012
Inquiry based teaching in Turkey: A content analysis research reports
22nd International Conference on Chemical Education 11th European Conference on Research in Chemical Education (ICCECRICE), Roma, Italy, 15 - 20 July 2012, pp.160
Teachers’ perceptions of constructivist principles in the renewed chemistry curriculum in Turkey
22nd International Conference on Chemical Education 11th European Conference on Research in Chemical Education (ICCECRICE), Roma, Italy, 15 - 20 July 2012, pp.135
Fen ve teknoloji dersi öğretim programındaki yapılandırmacı anlayışa dayalı bazı öğelerin öğretmenler tarafından uygulanabilme düzeyinin belirlenmesi.
X. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde, Turkey, 27 - 30 June 2012, pp.602-603
Kimya öğretim programında yer alan yapılandırmacılığa dayalı bazı öğelerin öğretmenler tarafından algılanma düzeylerinin tespit edilmesi: Erzurum örneği
X. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde, Turkey, 27 - 30 June 2012, pp.317
İlköğretim 6-8. Sınıf branş öğretmenlerinin alternatif ölçme-değerlendirme yaklaşımlarını kullanabilme durumları: Erzurum örneklemi.
X. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde, Turkey, 27 - 30 June 2012, pp.236
Kimya öğretim programındaki yapılandırmacılığa dayalı bazı öğelerin öğretmenler tarafından uygulamaya yansıtılabilme düzeylerinin tespit edilmesi: Erzurum örneği.
X. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde, Turkey, 27 - 30 June 2012, pp.315-316
Türkiye’de sorgulamaya dayalı öğrenme yöntemi ile ilgili çalışmalara yönelik bir içerik analizi.
X. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde, Turkey, 27 - 30 June 2012, pp.201
Students’ views of context-based ARCS instruction model in high school chemistry
IUPAC 43rd World Chemistry Congress, San Juan, Argentina, 30 July - 05 August 2011, pp.382
Rise of chemistry education research in Turkey: What are the challenges?
IUPAC 43rd World Chemistry Congress, San Juan, Argentina, 30 July - 05 August 2011, pp.252-253
Yaşam temelli ARCS öğretim modeliyle 9. sınıf kimya öğretim programında yer alan “Hayatımızda Kimya” ünitesinin öğretimi.
II. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, Erzurum, Turkey, 5 - 08 July 2011, pp.13
Türkiye ve Almanya ortaöğretim kimya dersi öğretim programının genel yapısı.
II. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, Erzurum, Turkey, 5 July - 08 November 2011, pp.29
Yaşam temelli yaklaşıma yönelik öğretim üyelerinin görüşleri: Erzurum örneği.
II. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, Erzurum, Turkey, 05 July 2011, pp.131
Dünyada ve Türkiye’de kimya eğitimi araştırmalarının durumu.
II. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, Erzurum, Turkey, 5 - 08 July 2011, pp.92
Öğretim Materyalleri Motivasyon Anketinin Türkçeye uyarlanması: Güvenirlik ve geçerlik çalışması.
II. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, Erzurum, Turkey, 5 - 08 July 2011, pp.117
Yusufeli’de görev yapan öğretmenlerin mesleki doyum ve tükenmişlik düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi
Geçmişten Geleceğe Yusufeli Sempozyumu, Artvin, Turkey, 10 - 12 June 2010, pp.129-135
Yusufeli’de öğrencilerin okula karşı tutumları.
Geçmişten Geleceğe Yusufeli Sempozyumu, Artvin, Turkey, 10 - 12 June 2010, pp.113-127
Yaşam Temelli ARCS Öğretim Modelinin öğrencilerin başarı, motivasyon ve tutumları üzerine etkisi.
9. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, İzmir, Turkey, 23 - 25 September 2010, pp.43
Dünyada ve Türkiye’de kimya eğitimi araştırmalarında genel eğilimler.
9. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, İzmir, Turkey, 23 - 25 September 2010, pp.123
Türk fen eğitimi araştırmalarında genel eğilimler: Bir içerik analizi çalışması.
9. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, İzmir, Turkey, 23 - 25 September 2010, pp.123
Ülkemizde eğitim bilimleri alanındaki araştırmalar: bir içerik analizi çalışması.
9. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, İzmir, Turkey, 23 - 25 September 2010, pp.124
Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin eğitim araştırmalarını takip etme, anlama, uygulamaya yansıtma durumları ve tutumlarının incelenmesi.
9. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, İzmir, Turkey, 23 - 25 September 2010, pp.60
Ülkemizde matematik eğitimi araştırmaları bir içerik analizi çalışması
9. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, İzmir, Turkey, 23 - 25 September 2010, pp.123
Kimya öğretiminde harmanlanmış bir öğretim aracı olarak Moodle kullanımı.
19. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Lefkoşa, Cyprus (Kktc), 16 - 18 September 2010, pp.273-274
Eğitim araştırmalarına karşı tutum ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması.
19. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Lefkoşa, Cyprus (Kktc), 16 - 18 September 2010, pp.261-262
The effect of 3D materials about orbitals and atomic structure on students’ achievements
21st International Conference on Chemical Education, Taipei, Taiwan, 8 - 13 August 2010
Utilization of blended learning in chemistry teaching at secondary school
21st International Conference on Chemical Education, Taipei, Taiwan, 8 - 13 August 2010
The effect of “Context-based ARCS Model” on secondary school students’ success, motivation and attitudes towards chemistry
10th European Conference on Research in Chemistry Education, Krakow, Poland, 4 - 07 July 2010
A study on identification of science teachers’ level of following, understanding and use of educational research
10th European Conference on Research in Chemistry Education, Krakow, Poland, 4 - 07 July 2010
The effect of cooperative and individual learning activities based on conceptual change approach on students’ understanding of diffusion and osmosis
European Science Education Research Association Conference (ESERA 2009), İstanbul, Turkey, 31 August - 04 September 2009
ARCS motivasyon modeline dayalı bilgisayar destekli yaşam temelli kimya öğretimi modeli tasarımı.
8. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Bolu, Turkey, 27 - 29 August 2008, pp.220
Development of chemistry education research in Turkey: A comparison of chemistry education research papers published in Turkey with internationally published papers
20th International Conference on Chemical Education, MAURİTUS, 3 - 08 August 2008
A model for computer supported context-based chemistry teaching based on ARCS motivation model
9th European Conference on Research in Chemistry Education, İstanbul, Turkey, 6 - 09 July 2008
Teaching environmental problems caused by stubble fires, ozone layer depletion and vehicles through problem-based learning
9th European Conference on Research in Chemistry Education, İstanbul, Turkey, 6 - 09 July 2008
Üniversite öğrencilerinin genel kimya konularını kavramsal öğrenme düzeyleri.
1. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, İstanbul, Turkey, 20 - 22 June 2007
Araştırma yaklaşımlarındaki paradigmatik dönüşümler ve bunların kimya eğitimi araştırmalarına yansımaları.
1. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, İstanbul, Turkey, 20 - 22 June 2007
Kimya eğitiminde içeriğe/bağlama dayalı (context-based) öğretim yaklaşımı ve dünyadaki uygulamaları.
1. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, İstanbul, Turkey, 20 - 22 June 2007
Dünyada ve Türkiye’de fen eğitimi araştırmalarının genel eğilimi.
7. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara, Turkey, 7 - 09 September 2006, pp.120
Üniversite öğrencilerinin atmosfer basıncıyla ilgili anlayışları.
7. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara, Turkey, 7 - 09 September 2006, pp.462
Öğretmen adaylarının bazı elektrokimya kavramları hakkındaki görüşleri.
7. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara, Turkey, 7 - 09 September 2006, pp.458
Probleme dayalı öğrenme yaklaşımının gaz kavramlarının öğrenilmesi üzerine etkisi.
7. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara, Turkey, 7 - 09 September 2006, pp.201
Dünyada ve Türkiye’de kimya eğitimi araştırmalarının dünü, bugünü, yarını.
XX. Ulusal Kimya Kongresi, Kayseri, Turkey, 4 - 08 September 2006
Öğrenci gözüyle fen bilgisi öğretmenlerinin derslerde oluşturmacılığa dayalı öğretim yöntemlerini ne kadar kullandıklarına yönelik bir araştırma.
6. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, İstanbul, Turkey, 9 - 11 September 2004, pp.89
A Study on The Effects of Problem-Based Learning (PBL) Approach on Teaching Gases
18th International Conference on Chemical Education, İstanbul, Turkey, 3 - 08 August 2004, pp.169
Probleme dayalı öğrenme: teorik temelleri.
XVIII. Ulusal Kimya Kongresi, Kars, Turkey, 5 - 09 July 2004, pp.724
The prospective teachers’ views of the nature of science and effectiveness of ‘science, technology and society’ course on these views
7th Conference of Earlie’s JURE (Research from Theory to Practice), İstanbul, Turkey, 5 - 09 July 2004, pp.38
What makes physical chemistry difficult? Undergraduates’ and lecturers’ views
ASE Annual Meeting 2003, Birmingham, United Kingdom, 3 - 05 January 2003, pp.87
Entropi nedir? Ne değildir?
5. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara, Turkey, 16 - 18 September 2002, pp.185
A Study of Turkish tertiary chemistry students’ misunderstandings of entropy
Variety in Chemistry Teaching 2002, Keele, United Kingdom, 9 - 10 September 2002, pp.36
Teaching entropy by using ‘problem-based teaching’ strategy
Variety in Chemistry Teaching 2002, Keele, United Kingdom, 9 - 10 September 2002, pp.28
Toz Aktif Karbon Üzerine Katyonik Bir Yüzey Aktif Maddenin Adsorpsiyon Termodinamiğinin ve Mekanizmasının İncelenmesi
15. Ulusal Kimya Kongresi, İstanbul, Turkey, 4 - 07 September 2001, pp.102-104
Öğrencilerin fizikokimyayı anlamada karşılaştıkları zorluklar ve çözüm yolları hakkında öğrenci ve öğretici görüşleri üzerine bir çalışma.
XV. Ulusal Kimya Kongresi, İstanbul, Turkey, 4 - 07 September 2001
Entropy düzensizliğin ölçüsü müdür?
XV. Ulusal Kimya Kongresi, İstanbul, Turkey, 4 - 07 September 2001
Chemistry undergraduates’ misunderstandings of Gibbs (free) energy
Variety in Chemistry Teaching Annual Conference 2000, Lancaster, United Kingdom, 4 - 05 September 2000, pp.48
Chemistry undergraduates’ understandings and misunderstandings of internal energy
Variety in Chemistry Teaching Annual Conference 1999, Edinburgh, Saint Helena, 6 - 07 September 1999, pp.23
Etkili bir Kimya Öğretmenin Metodları
II. Ulusal Eğitim Sempozyomu, İstanbul, Turkey, 18 - 20 September 1996, pp.18-20
Books & Book Chapters
Karma Yöntem Araştırmalarına Giriş (2. Baskı)
Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2019
Görme engelliler için fen eğitimi.
in: Çağdaş yaklaşımlarla destekli fen öğretimi, Hüseyin Artun Sevgi Aydın-Günbatar, Editor, Pegem Akademi, Ankara, pp.49-63, 2019
Karma Yöntem Araştırmalarına Girişi
Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2017
Kimyada yaşam (bağlam) temelli öğretim uygulamaları
in: Kimya öğretimi: Öğretmen eğitimcileri, öğretmenler ve öğretmen adayları için iyi uygulama örnekleri (2. Baskı), Ayas Alipaşa, Sözbilir Mustafa, Editor, Pegem Akademi, Ankara, pp.419-454, 2017
Görme Yetersiziliği Olan Bireylere Fen Öğretimi
in: FEN BILIMLERI ÖĞRETIMINDE YENI YAKLAŞIMLAR, Mustafa Ergun, Editor, NOBEL, pp.35-66, 2017
Kimya öğretiminde probleme dayalı öğretim uygulamaları
in: Kimya öğretimi: Öğretmen eğitimcileri, öğretmenler ve öğretmen adayları için iyi uygulama örnekleri (2. Baskı), Ayas Alipaşa, Sözbilir Mustafa, Editor, Pegem Akademi, Ankara, pp.365-388, 2017
Engelsiz STEM eğitimi
in: Kuramdan uygulamaya STEM eğitimi, Çepni Salih, Editor, Pegem Akademi, Ankara, pp.511-539, 2017
Herkes için bilim: Görme engelli öğrenciler için örnek uygulamalar
in: Her yönüyle bilim merkezleri: Bilim merkezlerine dair kavramsal bir okuma, Güney Ali, Editor, Çizgi Kitabevi, Konya, pp.291-304, 2017
Görme yetersizliği olan bireylere fen öğretimi
in: Fen bilimleri öğretiminde yeni yaklaşımlar, Ergun Mustafa, Editor, Nobel, Ankara, pp.35-66, 2017
Kimya ve kimya eğitiminin ülkemizde gelişimi
in: Kimya öğretimi: Öğretmen eğitimcileri, öğretmenler ve öğretmen adayları için iyi uygulama örnekleri (2. Baskı), Ayas, Alipaşa Sözbilir, Mustafa, Editor, Pegem Akademi, Ankara, pp.1-12, 2017
Görüşme ve gözlem tekniği
in: Araştırma yöntem ve teknikleri II, Karaman Selçuk, Editor, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi, Erzurum, 2016
Durum çalışması
in: Araştırma yöntem ve teknikleri II, Karaman Selçuk, Editor, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi, Erzurum, 2016
Nitel araştırma desenleri
in: Araştırma yöntem ve teknikleri II, Karaman Selçuk, Editor, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi, Erzurum, 2016
Nedensel karşılaştırma araştırma yöntemi
in: Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri 3 Baskı, Mustafa Metin, Editor, Pegem Akademi, Ankara, pp.115-135, 2016
Kimya ve kimya eğitiminin ülkemizde gelişimi
in: Kimya öğretimi Öğretmen eğitimcileri öğretmenler ve öğretmen adayları için iyi uygulama örnekleri, Alipaşa AYAS & Mustafa SÖZBİLİR, Editor, Pegem Akademi, Ankara, pp.1-12, 2015
Kimyada yaşam (bağlam) temelli öğretim uygulamaları
in: Kimya öğretimi Öğretmen eğitimcileri öğretmenler ve öğretmen adayları için iyi uygulama örnekleri, AlipaşaAYAS & Mustafa SÖZBİLİR, Editor, Pegem Akademi, Ankara, pp.213-246, 2015
Kimya öğretiminde probleme dayalı öğretim uygulamaları
in: Kimya öğretimi Öğretmen eğitimcileri öğretmenler ve öğretmen adayları için iyi uygulama örnekleri, Alipaşa AYAS & Mustafa SÖZBİLİR, Editor, Pegem Akademi, Ankara, pp.171-193, 2015
Okulöncesi eğitim kurumlarında fen ve doğa etkinlikleri–I
in: Okulöncesi eğitim kurumlarında program geliştirme, Remzi Yavaş KINCAL, Editor, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi, Erzurum, pp.1-29, 2014
Okulöncesi eğitim kurumlarında fen ve doğa etkinlikleri–II
in: Okulöncesi eğitim kurumlarında program geliştirme, Kıncal, R.Y., Editor, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi, Erzurum, pp.1-29, 2014
2011 Uluslararası kimya yılı ve IUPAC
in: Türkiye de Kimya Eğitimi, Mustafa SÖZBİLİR, Editor, Türkiye Kimya Derneği Yayın no: 22, İstanbul, pp.1-9, 2013
Türkiye’de kimya eğitimi araştırmalarının durumu ve eğilimler
in: Türkiye de Kimya Eğitimi, Mustafa SÖZBİLİR, Editor, Türkiye Kimya Derneği Yayın No:22, İstanbul, pp.175-204, 2013
Fen eğitiminde son otuz yıldaki uluslar arası değişmeler: Dünyada çalışmalar nereye gidiyor? Türkiye bu çalışmaların neresinde?
in: Fen ve Teknoloji Öğretimi, Mehmet BAHAR, Editor, Pegem A Yayıncılık, Ankara, pp.417-432, 2006